woensdag

Filmplan & Context

Deze periode staat je eigen auteurschap centraal en vanuit een documentair vertrekpunt maak je eigen filmproject waarin je persoonlijke stijl ontwikkelt.
Je bent helemaal vrij in het bedenken van een onderwerp voor een specifieke omgeving wat ook weer het lastige is omdat je alle kanten op kan gaan. In de studie wil ik mij meer gaan richten op het maken van audiovisuele installaties.

Daarom ga ik deze periode voor de opdracht mij meer focussen op het gebied van video/installatie kunst en onderzoek doen naar diverse kunstenaars op dit vakgebied. Ook zal ik regelmatig exposities bezoeken om me meer te gaan verdiepen in dit werkveld.

Boekenlijst:

1. Video Art - Michael Rush


De geschiedenis van het medium gezien vanuit het perspectief van de beginnende beoefenaars zoals Bruce Nauman die de camera gebruikte als een verlengstuk van zijn eigen lichaam. Naar meer de conceptuele, politieke, persoonlijke en gevoelige installaties uit 1980 en 1990 van artiesten zoals Bill Viola en Mary Lucier. En het onderzoeken van nieuwere vormen van kunstzinnige expressies zoals digital video, computerkunst, animatie en virtual reality.



2. Pixels en Plaatsen - videokunst in de openbare ruimte - Catrien Schreuder


In dit boek beschrijft Catrien Shreuder de videokunst in de openbare ruimte en plaats dit relatief nieuwe fenomeen in een kunsthistorisch context. Gaat zij in op de specifieke beeldtaal en legt ze relaties met architectuur en de betekenis van videokunst voor het alledaagse leven.









3. Close Up - Wereldgeschiedenis van de film - Mark Cousins

Een overzicht van de filmgeschiedenis vanaf 1895 tot het begin van de 21e eeuw. Mark Cousins vertelt over de hoogtepunten van vernieuwing en creativiteit in de film met ruim aandacht voor de wereldcinema met een ode aan de cinema uit de jaren '90. Onderwerpen zoals de stomme film, de opkomst van Hollywood, het realisme, het symbolisme en modernisme, wereldcinema en de nieuwe mogelijkheden van digitale film.




Presentatie omgeving

Het podium dat ik wil gaan gebruiken voor mijn filmproject deze periode is een expositieruimte/tentoonstellingsruimte. Hiervoor heb ik een bezoek gebracht aan Perron 58 in Tilburg waar zich o.a ateliers van net afgestuurde kunstenaars bevinden. In de twee grote hallen van het complex is nu de tentoonstelling Meating - mens en vlees. Helaas was het meer op beeldende kunst gericht en waren er geen audiovisuele installaties te bewonderen.

Een korte sfeerimpressie van de tentoonstellingsruimte


TV - Format


Het tweede gedeelte van de periode stond in het teken van documentaire formats voor Tv en Internet. Samen met Pim en Annelieke hebben we een format ontwikkeld en daaruit een pilot aflevering gemaakt.

Synopsis:
In opa & oma gezocht gaat een kind zonder grootouders op zoek naar een nieuwe opa of oma voor een dag door het maken van een advertentie. Hierin stelt het kind zich voor en vraagt naar een opa of oma met bepaalde eigenschappen die het kind voor ogen heeft. Uit enkele reacties kiest hij/zij de ideale opa of oma en gaat met hem/haar een activiteit ondernemen.

Doordat we niet goed hadden gecast van de juiste opa en kind kwam het format niet helemaal uit de verf zoals wij dat voor ogen hadden.

Regie Workshop

N.a.v de workshop scenario ging je je eigen scene verfilmen in een team die jezelf samenstelde van camera, geluid, opnameleider etc.
Het streven is om gedurende de workshop de scène stapsgewijs te ontwikkelen: van een schets tot een definitieve scène.

Mijn scene had ik geschreven n.a.v een krantenbericht over een vrouwelijke zwerfster die meer dan een jaar lang in een kapotte lift heeft gewoond in een winkelcentrum waar ze als schoonmaakster werkzaam was.




zaterdag

AV Vormgeving

Deze periode gaan we uiteindelijk exposeren met het gegeven 'ruimte'. Hierbij kan je kiezen voor een klassieke of museale vertoning.


'Ruimte'

De ruimte die ik gekozen heb voor mijn project is de oude leerfabriek in Oisterwijk. Allereerst heb ik de ruimte geobserveerd en wat mij opviel was het licht. Hier ben ik mijn tweede bezoek op gaan focussen alleen nu later op de dag.





Concept
Hoe ervaren we de tijd tegenwoordig door alle snelle veranderingen om ons heen?
Met het zappende kijkgedrag van de consument van nu wil ik met mijn ruimtelijke presentatie de kijker weer aandachtig en rustig laten kijken om zo de kleine subtiele veranderingen te ervaren.
Dit wil ik doen d.m.v het licht de tijdsverloop zichtbaar te maken en daarmee ook het verloop van de tijd binnen de fabriek.



Allereerst heb ik het binnenvallende licht op de grond gefilmd en dit versneld om de beweging van het licht zichtbaar te krijgen. Uit het resultaat blijkt dat ik nog veel te kort heb gefilmd om de beweging in het licht te zien. Alleen door de bewolking treed er verandering op.





Naast je project is het ook deze periode ook van belang hoe je het geheel ruimtelijk gaat presenteren in de expositieruimte aan de Reigerstraat. Enkele weken wist ik niet zo goed wat ik nou precies wou maar na bezoek vorige week ben ik op het idee gekomen om de pilaren in de ruimte bij mijn project te betrekken.
Op de pilaren is de vergaande tijd van de fabriek te zichtbaar d.m.v stilstaande shots van de muren binnen de fabriek waarin ook een subtiele beweging zal plaatsvinden.


De opzet in 3-d.




Smalle Pilaar








Brede Pilaar








Het Middenscherm