Vroegere abstracte animatie
Lumia projecties
Non narratieve film
donderdag
Minor - Interactiviteit zonder schermen
De derde periode van dit jaar staat in het teken van de minor interactie ontwerpen. We leren kennis maken met de wereld van de interactieve kunst. In de eerste week hebben we al veel inspiratie gezien zoals bijvoorbeeld videomapping zoals hieronder in het filmpje.
Morgan Higby
De laatste periode van het tweede jaar was er meer ruimte voor experiment en installaties. In de lessen theorie kwamen abstracte films van o.a Hans Richter en Walter Ruttman aan bod.
Deze minor wil ik graag gaan experimenteren en abstracter gaan werken. Zo ook wil ik me meer gaan onderzoeken op het gebied van live-cinema.
Morgan Higby
zondag
Project- Presentatie
Auteurschap
Synopsis
De openbare ruimte is een plek die we dagelijks betreden. Wat gebeurt er op de momenten dat we samenkomen in deze ruimte? We blijven in een constante staat van beweging door interactie met en reactie op elkaar. Door het observeren van zowel jong als oud ga ik op zoek naar patronen die zijn te herkennen. Voor kinderen kan de openbare ruimte gezien worden als één grote speelplaats en zullen hangjongeren vooral bezig zijn met elkaar.
Door juist van bovenaf te filmen zijn de lichamelijke bewegingen en sociale processen beter zichtbaar. Hierdoor ontstaat een sociale choreografie van beweging die door montage opnieuw kan worden opgevoerd.
Logline
Het samenkomen van groepen mensen in de openbare ruimte. Door het registreren van lichamelijke bewegingen en sociale processen van bovenaf ontstaat er een eigen sociale choreografie.Synopsis
De openbare ruimte is een plek die we dagelijks betreden. Wat gebeurt er op de momenten dat we samenkomen in deze ruimte? We blijven in een constante staat van beweging door interactie met en reactie op elkaar. Door het observeren van zowel jong als oud ga ik op zoek naar patronen die zijn te herkennen. Voor kinderen kan de openbare ruimte gezien worden als één grote speelplaats en zullen hangjongeren vooral bezig zijn met elkaar.
Door juist van bovenaf te filmen zijn de lichamelijke bewegingen en sociale processen beter zichtbaar. Hierdoor ontstaat een sociale choreografie van beweging die door montage opnieuw kan worden opgevoerd.
Logline
Premisse
'Beweging kan nooit liegen' - Martha Graham
Vertoning van het project in de openbare ruimte. Dankzij de stichting IDFX mocht ik het vertonen in de oude cultvideotheek in Breda. Hier een registratie.
Video-schetsen
Een nieuwe montage van de spelende kinderen gemonteerd op muziek
Interactie en reactie op elkaar binnen een groep
Video schetsen
Schets-3 from Marloes Harleman on Vimeo.
Schets-2 from Marloes Harleman on Vimeo.
Schets-1 from Marloes Harleman on Vimeo.
woensdag
Filmplan & Context
Deze periode staat je eigen auteurschap centraal en vanuit een documentair vertrekpunt maak je eigen filmproject waarin je persoonlijke stijl ontwikkelt.
Je bent helemaal vrij in het bedenken van een onderwerp voor een specifieke omgeving wat ook weer het lastige is omdat je alle kanten op kan gaan. In de studie wil ik mij meer gaan richten op het maken van audiovisuele installaties.
Daarom ga ik deze periode voor de opdracht mij meer focussen op het gebied van video/installatie kunst en onderzoek doen naar diverse kunstenaars op dit vakgebied. Ook zal ik regelmatig exposities bezoeken om me meer te gaan verdiepen in dit werkveld.
Boekenlijst:
1. Video Art - Michael Rush

2. Pixels en Plaatsen - videokunst in de openbare ruimte - Catrien Schreuder

In dit boek beschrijft Catrien Shreuder de videokunst in de openbare ruimte en plaats dit relatief nieuwe fenomeen in een kunsthistorisch context. Gaat zij in op de specifieke beeldtaal en legt ze relaties met architectuur en de betekenis van videokunst voor het alledaagse leven.
3. Close Up - Wereldgeschiedenis van de film - Mark Cousins

Een overzicht van de filmgeschiedenis vanaf 1895 tot het begin van de 21e eeuw. Mark Cousins vertelt over de hoogtepunten van vernieuwing en creativiteit in de film met ruim aandacht voor de wereldcinema met een ode aan de cinema uit de jaren '90. Onderwerpen zoals de stomme film, de opkomst van Hollywood, het realisme, het symbolisme en modernisme, wereldcinema en de nieuwe mogelijkheden van digitale film.
Presentatie omgeving
Het podium dat ik wil gaan gebruiken voor mijn filmproject deze periode is een expositieruimte/tentoonstellingsruimte. Hiervoor heb ik een bezoek gebracht aan Perron 58 in Tilburg waar zich o.a ateliers van net afgestuurde kunstenaars bevinden. In de twee grote hallen van het complex is nu de tentoonstelling Meating - mens en vlees. Helaas was het meer op beeldende kunst gericht en waren er geen audiovisuele installaties te bewonderen.
Een korte sfeerimpressie van de tentoonstellingsruimte
Abonneren op:
Posts (Atom)