maandag
AV Vormgeving - week 5
Ook was het commentaar dat in mijn introductie duidelijk moest worden waarom mijn 2 personages hierheen vluchten en had ik nog geen duidelijk statement voor mezelf.
Ben het geheel gaan herzien en ben de scenes gaan beschrijven in beelden. Met een duidelijk begin, midden en eind. Vervolgens ben ik aan de slag gegaan met filmen voor mijn visuel evidence.
Voor een duidelijk begin ben ik op zoek naar archiefbeelden en heb deze samengevoegd.
Enkele shots om het laden en lossen in de haven van Rotterdam.
Dit is nog een ruwe schets hoe het eruit moet komen te zien. Heb geprobeerd om met verschillende lichtbronnen in de nachtstand te filmen.
AV Vormgeving - week 4
zondag
AV Vormgeving - Week 4
Chinese vluchtelingen dood in container gevonden
19 juni 2000 - De container met 60 Chinese vluchtelingen werd gevonden in de haven van Dover. Slechts twee Chinezen overleefden de tocht op weg naar een beter leven.De Chinezen waren allemaal ongeveer twintig jaar oud en afkomstig uit de Chinese provincie Fujian. Iedere vluchteling betaalde omgerekend ruim € 22.000,- om hun land te ontvluchten en Engeland binnen te komen.
In Zeebrugge werd de container, verder gevuld met tomaten, overgeladen op een Nederlandse truck. Hier werd echter het ventilatiegat gesloten waardoor de Chinezen zonder lucht kwamen te zitten. Ze raakten in paniek en probeerden het ventilatiegat te forceren en door middel van het kloppen tegen de wand van de truck probeerden ze mensen te alarmeren.
Voor 58 Chinezen bleek dit tevergeefs.
Bron: nieuwsdossier.nl
Dit drama was de aanleiding voor het maken van de film In This World geregisseerd door Michael Winterbottom en scenarioschrijver Tony Grisoni.
In This World is het verslag van de reis van twee jongen Afghaanse vluchtelingen, de neven Jamal en Enayatullah, die vanuit Pakistan naar Londen proberen te komen, omdat ze hopen dat het leven hen in Europa meer heeft te bieden. De neven hebben 20 duizend dollar betaald om door een keten van mensensmokkelaars illegaal van het ene naar het andere land gebracht te worden.
De film heeft de stijl van een documentaire, en kwam ook op een dergelijke manier tot stand: nadat in een vluchtelingenkamp bij Peshawar de geschikte kandidaten waren gevonden om de hoofdrollen te spelen, kon de reis beginnen. Met een handheld video camera zonder belichtingen en een piepkleine crew legde Winterbottom de gebeurtenissen vast, waarbij veel werd geïmproviseerd.
Bron: cinema.nl
Fragment:
maandag
AV Vormgeving - Week 3
De verstekelingen zijn kansarmen mensen met hoop een beter bestaan. "De droom der wanhopigen: zonder geld, zonder papieren, zonder vlotte babbel en bij wijze van spreken poedelnaakt, toch het land uitkomen".
(Fred de Vries in Trouw 2009)
Als eerste experiment ben ik zelf in een grote doos gaan staan om te ervaren hoe het is om opgesloten te zitten. Heb het enkele keren gedaan maar telkens hield ik het niet langer dan 10 minuten uit want ik kreeg het erg benauwd.
Ook het het idee dat je geen kant op kunt en de continue spanning dat je ontdekt wordt is heel beangstigend.
De doos stond natuurlijk stil dus als tweede experiment ben in de kofferbak van de auto gaan liggen om te ervaren hoe het is om opgesloten in het donker op de weg te zijn.
Ik raakte totaal gedesoriënteerd en zo'n vlucht wordt een totale belevingswereld op zich.
Na deze experimenten heb ik enkele asielzoekers in Schalkhaar geïnterviewd om een beter beeld van (politieke) vluchtelingen te krijgen.
Het beeld is een beetje schokkerig doordat ik tegelijk filmde en interviewde uit de hand.
Met dank aan asielzoekers uit Somalie en Burundi (Alice & Solange) en mijn moeder.
zondag
AV Vormgeving - week 3
Nederland is een populair doorvoerland voor mensensmokkelaars, bleek uit een onderzoek van het Korps Landelijke Politie Diensten. De vrachtwagenchauffeur is zich voortdurend bewust van het risico dat er verstekelingen aan boord kunnen klimmen. Vooral bij chauffeurs die op Engeland rijden omdat het leven in de illegaliteit iets makkelijker is dan in de rest van Europa.
Het illegaal vluchten begon in Europa begon in 1989 na de val van de Berlijnse muur toen de eerste Roemenen Engeland zagen als tussenstation naar hun einddoel Canada. Vanaf 1995 werd het vluchten een groter probleem voor alle havens langs de hele Kanaalkust. Vooral van Oostende tot het Franse Calais. Maar ook Rotterdam en Antwerpen zijn aantrekkelijke havens voor verstekelingen.
De rivierpolitie in Rotterdam pakt elk jaar gemiddeld 150 tot 200 'blinde passagiers' op, de meesten komen uit West-Afrika en vallen in de categorie economische vluchtelingen. Het zijn bijna allemaal jonge mannen van 15 tot 25 jaar.
Driekwart van hen komt zonder reisdocument en willen hier hun geluk komen beproeven.
De meesten worden onderweg al ontdekt doordat chauffeurs gestommel horen of in een schip als ze uit hun schuilplaats komen om eten en drinken te stelen.
Maar zo'n bizarre tocht kan niet altijd goed gaan en af en toe worden verstekelingen dood aangetroffen.
Verstekelingen dood in container
Vermoedelijk geraakten ze buiten bewustzijn door de hitte en bezweken ze toen de container in Spanje enkele dagen in de volle zon stond. Niemand merkte iets toen de container nadien naar Rotterdam ging. Pas daar deden arbeiders van een bedrijf in de haven de gruwelijke ontdekking.
Het lot van de verstekelingen doet denken aan de dood van 58 Chinese illegalen, die in juni 2000 stikten toen ze in een container van Zeebrugge naar Dover probeerden te geraken.
Bron: Het Nieuwsblad (14/08/2005)
Wanneer een verstekeling zich aan boord bevindt van een schip is de kapitein of rederij verantwoordelijk. Ze zijn verplicht de aanwezigheid te melden aan de grens doorlaatpost Rotterdam-Havens bij het binnenvaren van het rechtsgebied van Nederland.
De verstekeling wordt dan van boord gehaald, krijgt te eten en te drinken en gaat daarna met hetzelfde schip terug of met het vliegtuig terug naar het land van herkomst.
Als een rederij met een verstekeling aan boord aanlegt in Nederland, krijgen ze een enorme boete.
Dit is een middel om de mensenhandel te ontmoedigen.

