maandag

AV Vormgeving - Week 3

Research

De verstekelingen zijn kansarmen mensen met hoop een beter bestaan. "De droom der wanhopigen: zonder geld, zonder papieren, zonder vlotte babbel en bij wijze van spreken poedelnaakt, toch het land uitkomen".
(Fred de Vries in Trouw 2009)

Als eerste experiment ben ik zelf in een grote doos gaan staan om te ervaren hoe het is om opgesloten te zitten. Heb het enkele keren gedaan maar telkens hield ik het niet langer dan 10 minuten uit want ik kreeg het erg benauwd.
Ook het het idee dat je geen kant op kunt en de continue spanning dat je ontdekt wordt is heel beangstigend.



De doos stond natuurlijk stil dus als tweede experiment ben in de kofferbak van de auto gaan liggen om te ervaren hoe het is om opgesloten in het donker op de weg te zijn.
Ik raakte totaal gedesoriënteerd en zo'n vlucht wordt een totale belevingswereld op zich.




Na deze experimenten heb ik enkele asielzoekers in Schalkhaar geïnterviewd om een beter beeld van (politieke) vluchtelingen te krijgen.
Het beeld is een beetje schokkerig doordat ik tegelijk filmde en interviewde uit de hand.





Met dank aan asielzoekers uit Somalie en Burundi (Alice & Solange) en mijn moeder.