zondag

AV Vormgeving - week 3

Research

Nederland is een populair doorvoerland voor mensensmokkelaars, bleek uit een onderzoek van het Korps Landelijke Politie Diensten. De vrachtwagenchauffeur is zich voortdurend bewust van het risico dat er verstekelingen aan boord kunnen klimmen. Vooral bij chauffeurs die op Engeland rijden omdat het leven in de illegaliteit iets makkelijker is dan in de rest van Europa.

Het illegaal vluchten begon in Europa begon in 1989 na de val van de Berlijnse muur toen de eerste Roemenen Engeland zagen als tussenstation naar hun einddoel Canada. Vanaf 1995 werd het vluchten een groter probleem voor alle havens langs de hele Kanaalkust. Vooral van Oostende tot het Franse Calais. Maar ook Rotterdam en Antwerpen zijn aantrekkelijke havens voor verstekelingen.

De rivierpolitie in Rotterdam pakt elk jaar gemiddeld 150 tot 200 'blinde passagiers' op, de meesten komen uit West-Afrika en vallen in de categorie economische vluchtelingen. Het zijn bijna allemaal jonge mannen van 15 tot 25 jaar.
Driekwart van hen komt zonder reisdocument en willen hier hun geluk komen beproeven.

De meesten worden onderweg al ontdekt doordat chauffeurs gestommel horen of in een schip als ze uit hun schuilplaats komen om eten en drinken te stelen.
Maar zo'n bizarre tocht kan niet altijd goed gaan en af en toe worden verstekelingen dood aangetroffen.


Verstekelingen dood in container


De politie van de Nederlandse havenstad Rotterdam heeft vrijdagmiddag vier dode verstekelingen gevonden in een container. Bij de lichamen lagen resten van eten, drinken en gereedschap. Alles wijst erop dat de vier mannen in het Marokkaanse Casablanca in de container gekropen waren, voor die naar Spanje werd verscheept.

Vermoedelijk geraakten ze buiten bewustzijn door de hitte en bezweken ze toen de container in Spanje enkele dagen in de volle zon stond. Niemand merkte iets toen de container nadien naar Rotterdam ging. Pas daar deden arbeiders van een bedrijf in de haven de gruwelijke ontdekking.

Het lot van de verstekelingen doet denken aan de dood van 58 Chinese illegalen, die in juni 2000 stikten toen ze in een container van Zeebrugge naar Dover probeerden te geraken.

Bron: Het Nieuwsblad (14/08/2005)


Wanneer een verstekeling zich aan boord bevindt van een schip is de kapitein of rederij verantwoordelijk. Ze zijn verplicht de aanwezigheid te melden aan de grens doorlaatpost Rotterdam-Havens bij het binnenvaren van het rechtsgebied van Nederland.
De verstekeling wordt dan van boord gehaald, krijgt te eten en te drinken en gaat daarna met hetzelfde schip terug of met het vliegtuig terug naar het land van herkomst.
Als een rederij met een verstekeling aan boord aanlegt in Nederland, krijgen ze een enorme boete.
Dit is een middel om de mensenhandel te ontmoedigen.